Terug naar het nieuwsoverzicht.

MKB'ers onder de 'design douche'

Door: Jody van den Tillaart

EINDHOVEN - In het Klokgebouw heeft Syntens, een instelling die ondernemers stimuleert om te innoveren, de hele dag mensen uit het midden -en kleinbedrijf (MKB) uitgenodigd voor designworkshops en designadvies.

Dames van Lady Penelope, Eva en Iris (l en m), en Jeltje van Essen.

Jeltje van Essen is een van hen. Ze heeft een quiltwinkel (waar je lapjes stof kunt kopen om patchworkachtige kleden van te maken) in Deventer.

Ze begint de dag met een sessie 'Hoe herken ik goed design?'. Daarin legt een ontwerper uit hoe ondernemers een goed design kunnen inzetten om aan de wensen consument tegemoet te komen. De docent krijgt zijn punt niet aan iedere MKB'er uitgelegd. Sommige ondernemers kunnen maar moeilijk wennen aan een andere manier van denken: dat hun product juist moet afwijken van het normale om de aandacht te krijgen van kopers. Veel MKB'ers vinden het moeilijk om zich even los te maken van de dagelijkse sleur in hun zaak. Ze zien vooral de risico's van gedurfd design.

Van Essen staat wel open voor een frisse blik, en doet daarom mee aan de 'design douche'. De ondernemers mogen daarvoor een product meenemen en door ontwerpers laten verbeteren. De quilt-dame heeft een zelfontworpen tasje van lapjes stof meegenomen.

Als ze het voorlegt aan de ontwerpsters van Eindhovens bureau Lady Penelope, zijn ze even stil. "Tja, daar moeten we even over nadenken. Dit is iets heel anders dan wat wij doen", zegt ontwerpster Iris Hiddink. De jonge designers maken interieurobjecten in felle kleuren voor een jong publiek. "Ik zie nog niemand haar lippenstift in dit tasje doen", vindt haar collega Eva Broekhuijse.

Even later rollen de ideeën over tafel: van modernere, feller gekleurde stoffen tot een hipper en kleiner model tasje. Maar ja, quilten blijft voor de beoefenaars een traditionele aangelegenheid. "Ik weet nog niet wat ik er precies mee moet doen", besluit Van Essen.

ED - 27 december 2008