Terug naar het nieuwsoverzicht.

Liever op eigen kracht verkopen

Door: Peter van den Belt

ALPHEN - Achter een webwinkel hoeft niet direct een grote organisatie te zitten. Ook kleine zelfstandigen kunnen producten digitaal aan de man brengen.

Met het maken van een tas is Wilma Jutte soms een hele dag bezig.
Foto: Eric Taal

Wilma Jutte (45) uit Alphen bijvoorbeeld. Ze maakt en verkoopt, onder de naam Oplage 1, unieke tassen, etuis, poppen en kleding.

Ze stelt ze samen uit spullen die ze krijgt of van rommelmarkten haalt. ,,Ik ben geen type voor een vaste baan. Maar nu werk ik eigenlijk zeven dagen in de week. Het is ook zo leuk.’’

Het fabriceren van tassen en etuis begon voor Jutte als hobby. ,,Ik heb de kunstacademie gedaan, maar aanvankelijk kon ik al mijn creativiteit in mijn gezin kwijt. Toen de kinderen naar de middelbare school gingen, dacht ik, wat ga ik nu doen? Ik ben tekenlessen gaan geven, maar daarnaast ook tassen gaan maken van allerlei materialen. Dat begon heel simpel, maar al snel kreeg ik verzoeken van mensen die ook zo’n tas wilden.’’

Uiteindelijk wilde Jutte haar tassen tegen een goede prijs gaan verkopen. Haar producten hingen eerst bij de kringloopwinkel, maar dat was uiteindelijk niet lucratief, vond ze. ,,Ik heb daarna nog wel wat aanbiedingen van winkels gehad, maar ik wilde het liever op eigen kracht doen. Op het internet zag ik andere webwinkels en ik dacht dat dat ook wel wat voor mij zou zijn. Mijn man, die boekhouder is, heeft me toen geholpen en doet nu ook de administratie. Over de naam Oplage 1 heb ik niet lang nagedacht. Er is nergens een tweede van en een Nederlandse naam vond ik wel lekker klinken.’’

De basis voor haar producten zijn oude tenten en postzakken. Vooral de laatste worden steeds schaarser omdat er tegenwoordig veel vraag naar is. De binnenkant van tassen is meestal van tentdoek. ,,Je moet de tenten halen, wassen, strijken en soms verven. Dat is veel werk, maar ik doe het wel, want het is goede stevige stof.’’

Daarnaast gaat er veel tijd in zitten om van elk product iets fraais te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van stiksels, borduurwerk en dergelijke. Met al die uren aan arbeid is winst maken op basis van een reëel arbeidsloon wel een probleem. ,,Als mijn man geen degelijke baan had gehad, had ik dit niet kunnen doen. Het is standaard onderbetaald, maar toch duur voor de koper. Met een tas ben ik soms een dag bezig en die verkoop ik dan voor 109 euro. Dat wordt er ook wel voor betaald, maar het zou best wat rendabeler kunnen. Als ik wat geld verdien, investeer ik het ook weer. Ik zou bijvoorbeeld graag een goede naaimachine willen. ’’

Wat meer dezelfde producten maken zou misschien kunnen helpen? Jutte: ,,Maar dat ligt me niet. Als ik drie keer hetzelfde heb gemaakt, wil ik wat anders doen.’’

Het succes van haar producten heeft een keerzijde. Het huis van Jutte staat vol voorraad. Dozen kleding, spulletjes. De gezinsleden kunnen ermee leven, maar ideaal vindt ze het niet. ,,Vanwege al die voorraad zou ik graag een eigen atelier willen. Dan kan ik ’s avonds ook weer schilderlessen gaan geven en ik zou effectiever kunnen werken. Maar er is heel weinig atelierruimte in Alphen.’’

Personeel aannemen, ziet ze ook niet zitten. ,,Dat kost meer dan ik zelf verdien en ik heb toch een apart concept. Dan is het lastig om dingen uit handen te geven. Dat heb ik ook als ik spullen insla. Wanneer ik iets zelf heb gekocht op een rommelmarkt, gebruik ik het eerder dan wanneer ik het krijg aangeleverd van iemand.’’

Belangrijk voor wie een webwinkel heeft, is om naamsbekendheid te genereren en te behouden. ,,Het gaat geleidelijk, maar dat is misschien maar goed ook. Het meeste gaat nog via mond-tot-mondreclame’’, zegt Jutte. ,,Maar onlangs werd ik ook genoemd op websites die over leuke webwinkels gaan. Toen ik nog onder het kopje nieuwe winkels stond, merkte ik dat gelijk. En ook via Google komen mensen bij mijn site.’’

Kijk verder: Unieke tassen en etuis - Oplage 1

AD - 24 mei 2008