Terug naar het nieuwsoverzicht.

Eerst het stofje, dan het ontwerp

Door: Joke Waltmans

Een jurkje van stoelbekleding of een rokje van gordijnstof. Dat kan prima, vinden ze bij webwinkel Tegen-draads.


Foto: Yvonne van Doorn/Rein Geleijnse
Het was in een gewoon gesprek dat hun idee werd geboren. Esther Putkamer en Sandra Lievaart uit Oud-Beijerland troffen elkaar op de school van de kinderen. Met een blazer die maar niet wilde lukken, belandde Esther op naailes bij Sandra. Daar ontdekten ze meer raakvlakken.

Beiden zijn erg creatief en op zoek naar 'anders dan anders'. Van de kinderkleding in de winkel wordt Lievaart niet vrolijk. "Het is allemaal hetzelfde." Putkamer veranderde standaard de naaipatronen uit kinderbladen. "Ik ben daar heel eigenwijs in." Inmiddels is duidelijk dat de twee eenzelfde kijk op kleding hebben. Nadat het idee voor de verkoop van kinderkleding via internet was geboren, maakte Lievaart direct afspraken. Sinds eind vorig jaar komen ze wekelijks om en om bij elkaar thuis om te werken voor Tegen-draads. Dat begon met het maken van basispatronen in verschillende maten. Daarna kropen de twee achter de naaimachine, de een om een jongens-, de ander om een meisjessetje te maken. Iedere maand wisselen ze dat om. "We hebben allebei precies de helft van de collectie gemaakt," vertelt Lievaart.Soms gebruiken ze maar een stukje of maken ze er een applicatie van. In ieder geval ’ is het allemaal eigen ontwerp en uniek.'

Met een opleiding tot coupeuse aan de mts heeft Lievaart steeds haar eigen kleding gemaakt. Ook voor haar dochter en zoon (7 en 6 jaar) naait ze veel zelf. "In de winkel zie je steeds hetzelfde hangen. Voor de meisjes is er nog wel variatie, maar voor jongens is het vaak bruin, groen of donkerblauw. Mijn zoon was toch heel blij met de knalrode broek die ik maakte.’’

De collectie van Tegen-draads loopt van maat 86 tot en met 134. Op de site wordt de kleding afgebeeld en kan deze worden besteld. De prijzen variëren van 40 tot 60 euro. Gezien het bijzondere ontwerp en de tijd die eraan wordt besteed, is dat niet duur, verzekeren de twee. "Bij bekende merken ben je zo 60 euro kwijt voor een simpel broekje. Bovendien staat het merk er vaak heel groot op, dan loop je gewoon reclame te maken. Wij naaien ons embleem er ook op, maar als je dat niet wilt, haal je het er af," vertelt Putkamer.

De naam Tegen-draads komt van het gordijnenatelier dat Lievaart eerder startte. Daarna maakte ze stoffen speelgoed dat ze op party's verkocht. Putkamer, die zelf poppen en patroonpakketten maakte, vindt de naam goed passen: "Wij werken ook tegendraads. De meeste mensen zien een patroon en kopen er de stof bij. Wij kopen eerst de stof en kijken dan wat we willen maken."

De twee werken bovendien veel met restanten stof. Die komen bijvoorbeeld van de naaileerlingen van Lievaart, van bruikbare stalen stof of het zijn restjes van kleding die ze eerder zelf maakten. Een andere keer vinden ze iets in de kringloopwinkel. "Ik heb laatst zo'n omakleed gekocht, daar kan ik prachtig een winterjas van maken," vertelt Putkamer.

Als de internetverkoop een succes wordt, weten de twee al wat ze verder willen. "Accessoires erbij zoals tassen en riemen," zegt Putkamer. "Of een eigen winkel op de dijk waar wij achterin kleding en poppen maken. Daar droom ik soms wel van."

Haar collega hoort het lachend aan. "Dat zou heel leuk zijn, maar we hebben er ook bewust voor gekozen om thuis te zijn voor de kinderen. Het hoeft niet te snel."

Zie ook:

Algemeen Dagblad - 31 mei 2006