Terug naar het nieuwsoverzicht.

Niets is zo makkelijk als doorgroeien in je hobby

Ondernemers: Marieke (36) en- Ronald (39) Lubach- Bedrijf: BabyKado- Vestiging: Zwanenbelt 5 in Almelo

Wat voor een bedrijf hebben jullie?

‘Wij doen in borduurwerk. We maken op bestelling geborduurde kraamcadeaus. Ook borduren we in opdracht logo’s op kleding voor bedrijven en andere organisaties, zoals verenigingen. Verder hebben we een groothandel in baby- en promotionele textiel en staan we met onze borduurshop op markten en braderieën. We zijn vorig jaar mei begonnen.’

Waarom een eigen onderneming?
‘Dat is zo gegroeid. Ik zat al vanaf m’n dertiende achter de naaimachine. Dat was m’n hobby. Later ging ik leuke dingen borduren op slabbertjes. Ik ging eens met een vriendin naar een markt en die slabbertjes deden het goed. Ik verkocht steeds meer, het werd groter en groter. Op een gegeven moment kon ik het niet meer alleen af. In die tijd raakte mijn man z’n werk kwijt. Toen hebben we besloten voor ons zelf te beginnen. We moesten een keuze maken.’

Waarom in deze branche?
‘Borduren en naaien was mijn grote hobby. Niets is zo makkelijk als doorgroeien in je hobby. Wij hebben geen speciale scholing gevolgd. Mijn man en ik vullen elkaar goed aan. Ik ga over de produktiekant, Ronald doet de marketing. Hij kan goed commercieel denken en is handig met computers. Hij heeft onze drie websites ook opgezet.’

Wie zijn jullie klanten?
‘Iedereen die een kraamcadeau met naam of geboortedatum wil geven en veel bedrijven en verenigingen die hun logo’s, al dan niet in combinatie met een tekst, op textiel willen. Onze klanten komen overal vandaan, want als je, zoals wij, op het internet zit, opereer je wereldwijd. Het grootste deel van de orders komt binnen via onze websites waar onze produkten zijn te bestellen. Wonen oma en opa, bijvoorbeeld, in Australië dan kunnen ze op de site een badjasje of iets anders bestellen met de naam van hun kleinkind in Nederland erop. Dat werkt goed en, vooral, snel. Bij onze shop op de markten kunnen mensen eveneens borduurwerk ter plekke laten maken. Binnenkort is de website ook in het Duits.’

Valt het ondernemerschap mee of tegen?
‘Het is keihard werken. Om acht uur produktief met borduren te zijn, moet je vijftien uur werken. Meestal zeven dagen in de week, omdat we in de weekeinden op markten en braderieën staan. Als ondernemer moet je een onvoorstelbare positieve kijk op het leven hebben en over een gigantisch doorzettingsvermogen beschikken. Heb je dat niet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Bovendien moet je als echtpaar een goede onderlinge taakverdeling maken. Wij hebben immers geen werkgever-werknemer relatie, maar zijn gelijkwaardig. Als er iets misgaat, schelden we elkaar de huid vol. Samen een bedrijf zet je huwelijk onder druk, maar we weten dat we het voor ons zelf doen. Dat vergoedt veel.’

Kunnen jullie er van leven?
‘We kunnen er net van rond komen. Wij verdienen met z’n tweeën één minium-salaris, waarvoor niemand aan het werk zou gaan. We houden weinig over, omdat we de winst zoveel en zo goed mogelijk in ons bedrijf investeren.’

Hoe zien jullie de toekomst?
‘We willen dit jaar een winkel openen en twee personeelsleden aantrekken. We moeten vervangbaar zijn. We verwachten dat we over vijf tot tien jaar net zo bekend zijn als onder andere Prénatal, vooral dankzij onze sites op internet. In Nederland worden dagelijks ongeveer 500 baby’s geboren. Daar kopen gemiddeld tien mensen een cadeau voor. Ons doel voor 2006 is een marktaandeel van één procent en omstreeks 2010 een marktaandeel van tien procent. Als Duitsland gaat lopen, gaan we naar België en Frankrijk en is de rest van Europa ook mogelijk. De combinatie van gepersonaliseerde kraamcadeaus en promotioneel borduren kan daar ook.’

De Twentsche Courant Tubantia - 10 mei 2006