Terug naar het nieuwsoverzicht.

Borduursels van formaat

Door: Famke en Floor van Praag

De Nederlandse kunstenaar Michael Raedecker gooit al heel wat jaren internationaal hoge ogen, waardoor zijn werk voor nog maar weinig mensen betaalbaar is. Voor het eerst in vijf jaar heeft Raedecker weer een solotentoonstelling. In de prestigieuze galerie Hauser & Wirth op Piccadilly wemelt het van de mensen. Met glazen champagne in de hand schuiven ze langs het werk van de Nederlandse kunstenaar Michael Raedecker (1963).

Michael Raedecker combineert met succes schilderkunst en borduren.
De soms gigantische doeken zijn beschilderd en geborduurd en dit kunstminnende publiek is duidelijk onder de indruk.

De opening is al ruim een uur in volle gang als Raedecker binnenkomt. Spijkerbroek, sneakers, maar wel een colbert. Na een jaar lang werken in een eenzaam atelier is de ontvangst wellicht wat overweldigend.

Kostte het moeite om de tentoonstelling op tijd af te krijgen?

‘Meestal lukt het me om een week ervoor klaar te zijn, maar nu ben ik tot het laatste moment bezig geweest. Ik had nog een idee dat ik wilde uitwerken. En ik probeer meestal meer werk te hebben dan ik uiteindelijk nodig heb, zodat je de beste combinaties kunt maken als je de tentoonstelling met de galeriehouder inricht.’

Is er een bepaald thema dan?

‘Er is wel vaak een rode draad, maar een thematentoonstelling is ingewikkeld. Ik vind het interessanter als de werken op bepaalde vlakken een relatie met elkaar hebben. Dit keer zou je kunnen zeggen dat het thema ‘domestic’ is. Dicht bij huis en dan juist de banale dingen als een waslijn of een badlaken, bloemen in een vaas. Eigenlijk zijn het verschillende genres: huizen, interieurs, stillevens.’

Hoe lang ben je met deze acht werken bezig geweest?

‘Toch wel een jaar eigenlijk. Ik maak gemiddeld een doek per maand. Het is heel arbeidsintensief, niet alleen door het borduurwerk dat ik allemaal met de hand doe, maar ook door de grote formaten.’

Je werk is zo populair dat het vaak allemaal al op voorhand verkocht is?

‘Omdat het vaak op het laatst pas af is, houd ik het tot aan de tentoonstelling in mijn atelier. Maar als het goed is, heeft de galerie al haar huiswerk gedaan en verzamelaars geïnformeerd. Er werd me wel net ingefluisterd dat alles al verkocht is.’

Wat kost een werk ongeveer?

‘Moet ik dat echt zeggen? Daar wordt altijd redelijk discreet over gedaan.’

Nee, maar het zegt toch wel iets over jouw waarde als kunstenaar.

‘De goedkoopste is, geloof ik, ongeveer 90.000 dollar.’

Lees het complete artikel door de klikken op de link hieronder.

De Pers - 26 september 2007