Terug naar het nieuwsoverzicht.

Biddinghuizer bedevaart naar Bayeux

Door: Elly van Plateringen

15 APRIL 2006 - BIDDINGHUIZEN/BAYEUX - 'Dit is goed. Ze moeten elk jaar zo'n reisje verzinnen om ons betrokken te houden.' En: 'Dit uitstapje was een feest.' Op de terugreis zijn de superlatieven niet van de lucht. De Biddinghuizense dames hebben hun ogen goed de kost gegeven afgelopen uren in Bayeux, waar het beroemde Franse 'wandkleed' te vinden is.

De groep in het museum in Bayeux,
Foto: Jenny Bijsterbosch

'Het eerste stuk van 'Bayeux' is anders geborduurd. Hoe meer je naar het einde komt, hoe mooier het wordt. Dat krijgen wij ook, dat merken we nu al.' Een bus vol borduursters en een enkele kennis zette deze week koers naar Bayeux. In Flevoland werken ze aan een wandkleed dat de geschiedenis van de polder, van 'nul' tot 'nu' moet uitbeelden. Met de titel 'Flevowand'. Naar voorbeeld van de historische evenknie in Frankrijk. Móet je hebben gezien, natuurlijk. Aldus geschiedde. Met dank aan subsidie uit Brussel.

De 'Tapisserie van Bayeux' handelt over macht, verraad en oorlog. De mooiste fragmenten gaan over de slag die in 1066 werd geleverd tussen Engeland en Frankrijk. Stond Flevoland - uiteraard - buiten. 'Wij brengen de hele geschiedenis van de polder in kaart, met de randen', leggen de Biddinghuizense borduursters uit. Dat is een breed uitgangspunt. 'Ja, misschien moeten we ons beperken tot een bepaalde lijn.

In Bayeux staan macht, symboliek en religie centraal. Misschien zouden wij de macht van het water centraal moeten stellen.' Het proces rond 'Flevowand' is nog volop in ontwikkeling, de onderlinge betrokkenheid komt steeds meer van de grond. Wordt 'Flevowand' het langste wandkleed van Europa? De borduursters halen hun schouders op: 'In ieder geval het mooiste!'

Ze spreken met respect over het kleurenpalet van de 'tapisserie' in Bayeux. 'Dat men met zo weinig kleuren zoveel verschil kan suggereren.' En: 'Wij hebben natuurlijk perspectief, dat hadden zij nog nauwelijks.'

Kritiek is er op de weergave van de paarden. 'Die staarten, dat klopt toch niet?' - 'Ja, maar die paarden waren gewond door de strijd.' - 'Gaan die staarten dan zakken als zo'n beest gewond is?' Tekenaar Gerrit, ook in het gezelschap: 'Ik had niet gedacht dat de geschiedenis die het doek uitbeeldt zo duidelijk zou overkomen. Je moet het zien als een middeleeuws stripverhaal. Het heeft aanwijzingen waarvan wij de betekenis niet altijd zien.'

Terwijl de bus hen terugbrengt naar Biddinghuizen en Bayeux naar de achtergrond verdringt, stapt het gezelschap over op het heden. De afmetingen van een mammoet houden de gemoederen bezig. En de kleur van een slagtand: was niet goed, moest worden uitgehaald. Dat was niet voor het eerst. 'We hadden veel verder kunnen zijn als we niet zo veel hadden moeten uithalen.' Hoezo? Wordt er dan slordig geborduurd? 'Nee, beslist niet. Dat uithalen gebeurt omdat de ontwerpers het zeggen.' Borduren is leuk, uithalen niet. 'Het zijn aanloopproblemen, nooit helemaal te voorkomen.' -

Flevowand is een idee van Erie van Veelen. Tijdens haar vakantie (2004) stond ze voor de 'Tapisserie van Bayeux. Zoiets zou Biddinghuizen ook moeten doen. Om trots te kweken voor de eigen geschiedenis. En gemeenschapszin. Het dorp eens positief in het nieuws te krijgen.

'Brussel' kwam daarop met subsidie over de brug, de Biddinghuizense Jenny Bijsterbosch (van creashop Lapjeskat) stelt ruimte beschikbaar. Geïnteresseerden in historie en tekenkunst verrichten het voorwerk, twintig borduursters verzorgen de uitwerking. De prehistorie is op het doek al aardig in gang gezet, tekenaars en historici zijn inmiddels bij Romeinen en Batavieren beland. Bayeux krijgt concurrentie.

De geborduurde afbeeldingen op de wereldberoemde 'Tapisserie de Bayeux' - 70 meter lang - brengen de verbeelding op hol. Het leidde in Biddinghuizen tot de oprichting van 'Flevowand', dat de geschiedenis van Flevoland wil vereeuwigen in borduursteek. Deze week reisden de creatievelingen naar Bayeux. Een moderne bedevaart.

De Stentor - 21 april 2006